הוראה מתקנת בחשבון

הוראה מתקנת בחשבון – לאתר את הבעיה ולהתגבר על הקשיים

הוראה מתקנת בחשבון מתבצעת באמצעות מורים למתמטיקה אשר עברו גם הכשרה בהוראה מתקנת ובמתן מענה לילדים הסובלים מליקויי למידה. בעיות בחשבון עלולות להיגרם מסיבות שונות. כאשר פותרים את הגורמים לקשיים, ייפתרו גם הבעיות בלימודי חשבון. הוראה מתקנת בחשבון מתבצעת רק לאחר אבחון דידקטי המצביע על הבעיה ועל הגורמים.

הוראה מתקנת בחשבון – שישה דברים שחשוב לדעת

ילדים הנזקקים ללימודים של הוראה מתקנת בחשבון הם ילדים הסובלים מבעיות ברכישת מיומנויות בסיסיות כמו קושי בחיבור וחיסור, כבר בטווח העשר, קושי במבנה עשרוני, קושי בלוח הכפל, בשברים ועוד.

הוראה מתקנת בחשבון אינה פותרת את לקויות הלמידה, אך מעניקה ללומד כלים חדישים ושיטות יצירתיות שבאמצעותן הוא יצליח להתגבר על הקשיים בלימודי חשבון.

לעתים קשיים בחשבון נובעים מגורמים שונים כמו ליקויי שפה, הפרעות קשב, ולאו דווקא מליקוי ספציפי בחשיבה כמותית. במקרים אלו הוראה מתקנת בחשבון תיתן מענה לבעיות המרכזיות ותפתור גם את הקשיים בלימודי החשבון.

אבחון מוטעה של ליקויי הלמידה עלול לגרום להסקת מסקנות מוטעית. במקרים אלו הוראה מתקנת בחשבון לא תפתור את הבעיה. לכן, לפני שמתחילים ללמוד הוראה מתקנת בחשבון יש לעבור אבחון דידקטי בידי איש מקצוע מוסמך ולאתר את הבעיות במדויק.

דיסקלקוליה הוא ליקויי ביכולות לימוד ובחשיבה חשבונית או כמותית. הוראה מתקנת בחשבון נותנת מענה ופתרון גם לילדים הסובלים מבעיית דיסקלקוליה.

נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי תלמידים בעלי קשיים שלמדו הוראה מתקנת בחשבון הצליחו להתגבר על הקשיים. הוראה מתקנת בחשבון נלמדת כבר בכיתות הראשונות בבתי הספר היסודי. ככל שמתחילים ללמוד מוקדם יותר, כך גדלים סיכויי ההצלחה. בשנים האחרונות ישראל מתקדמת יפה ברשימת המדינות שבהן מגיעים הלומדים להישגים גבוהים במתמטיקה. אנשי מקצוע טוענים כי אחת הסיבות להישגים היפים היא לימוד הוראה מתקנת בחשבון כבר בגיל הרך.