הוראה מתקנת בקריאה

הוראה מתקנת בקריאה – כדי להקל על מיומנויות הקריאה

אווירת בית הספר בתוך כיתה גדושה בתלמידים אינה מקלה על המעבר מגן הילדים לבית הספר. ילדים רבים חווים קשיים בהקניית מיומנויות הקריאה. הוראה מתקנת בקריאה מיועדת להקל על הילדים המתקשים, ללמד אותם את יסודות הקריאה באמצעות טכניקות שונות, לסגור את הפערים ולשלב אותם בכיתת הלומדים הרגילה.

הוראה מתקנת בקריאה – לימוד קריאה לילדים בעלי קשיים שונים

 הוראה מתקנת בקריאה מלמדת את הילדים לקרוא ולרכוש את מיומנויות הקריאה באמצעות שיטות שונות ואמצעי לימוד חדישים. נתוני הסטטיסטיקה מלמדים כי ילדים המקשים ברכישת הקריאה, סוחבים אתם את הקשיים לאורך כל שנות הלימוד. קשיי הקריאה יקרינו על כל יכולות הלימוד ויגררו קשיים רבים. רצוי ללמוד קריאה באמצעות הוראה מתקנת בקריאה כבר בשלבי הלימוד הראשונים של הקריאה. ככל שנקדים לאתר את הבעיה וללמוד איך להתמודד איתה, כך גדלים סיכויי ההצלחה.

הוראה מתקנת בקריאה מתבצעת בכיתות קטנות ומותאמת לקצב האישי וליכולות של כל תלמיד ותלמיד.

הוראה מתקנת בקריאה בדרך כלל אינה מניבה תוצאות מידיות. זהו תהליך ארוך הדורש השקעה רבה גם מהילד וגם מהסביבה. רצוי לשתף את ההורים בתהליכי הלמידה ולבקש מהם לעזור לילד גם מחוץ לשעות הלימודים.

בעיות קריאה מאופיינות גם אצל ילדים הסובלים מלקויות למידה. כדי לאתר את לקויי הלמידה יש לערוך אבחון דידקטי ובהתאם לתוצאותיו להכין עבור הילד תוכנית לימודים המותאמת לו באופן אישי.

הוראה מתקנת בעברית נלמדת לפי מספר מודלים עיקריים. המודל העיקרי הוא קניית הקריאה מלמטה למעלה. בשיטה זו מקנים תחילה את קריאת ההברות, אחר כך את קריאת המילה והמשפט ורק בסוף את קריאת הטקסט. שיטה זו נהוגה עד היום בלימודי קריאה ב"חדר", בית הספר המסורתי שבו לומדים הילדים החרדים. שיטה זו מקלה על הקניית הקריאה גם לילדים שאינם סובלים מלקויות למידה ואינם נזקקים לשיטות של הוראה מתקנת באנגלית.